Muğla Büyükşehir Belediyesi, Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası’nın
(EBRD) Yeşil Şehirler Programı’na katılıyor. Londra’da imzalanacak
mutabakat anlaşmasıyla Muğla’nın sürdürülebilir kentleşme, iklim uyumu
ve çevresel yatırımlarına yönelik yeni bir dönem başlayacak.
Muğla, Yeşil Şehirler Programı’na Dahil Oluyor
Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD) tarafından yürütülen Yeşil Şehirler
Programı kapsamında düzenlenen Belediye Başkanları Konferansı ve 2026 Yılı
Toplantısı, 22-23 Haziran tarihlerinde Londra’daki EBRD Genel Merkezi’nde
gerçekleştirilecek. “Geleceğe Yatırım, Herkes İçin Yeşil ve Dirençli Kentler
İnşa Etmek” temasıyla düzenlenecek konferansta Muğla Büyükşehir Belediye
Başkanı Ahmet Aras da bir konuşma yapacak. Muğla Büyükşehir Belediyesi’nin
EBRD Yeşil Şehirler Programı’na katılımına ilişkin Mutabakat Anlaşması da
konferans kapsamında düzenlenecek törenle imzalanacak
Süreç 2024 Yılında Başladı
Muğla’nın programa katılım süreci, 6 Haziran 2024 tarihinde Muğla Büyükşehir
Belediye Başkanı Ahmet Aras’ın ev sahipliğinde Türkan Saylan Çağdaş Yaşam
Merkezi’nde gerçekleştirilen toplantıyla başladı. EBRD yetkilileriyle yapılan
görüşmelerde Muğla’nın Yeşil Şehirler Programı’na katılımı konusunda fikir
birliğine varıldı.
Yeşil Şehir Eylem Planı Hazırlanacak
İmzalanacak mutabakat anlaşması kapsamında Muğla’nın çevresel ve iklim
kaynaklı kentsel sorunlarının sistematik şekilde değerlendirilmesi,
önceliklendirilmesi ve çözüm önerilerinin belirlenmesi amaçlanıyor.
EBRD tarafından geliştirilen metodoloji doğrultusunda hazırlanacak Yeşil Şehir
Eylem Planı (YŞEP) ile Muğla’nın temel çevresel sorunları ve iklim riskleri
tespit edilecek, öncelikli müdahale alanları belirlenecek. Yatırım ihtiyaçları
ortaya konulacak ve uzun vadeli sürdürülebilirlik hedeflerine yönelik yol
haritası oluşturulacak.
Ortak Projeler Geliştirilecek
Mutabakat kapsamında katı atık yönetimi, su ve atık su hizmetleri, kentsel
ulaşım, kamu binalarında enerji verimliliği, bölgesel ısıtma ve soğutma
sistemleri, yenilenebilir enerji yatırımları, enerji altyapısı ile iklim değişikliğine
uyum ve dayanıklılık alanlarında projeler geliştirilmesi hedefleniyor.
Öncelik Muğla Su Projesi
EBRD ve Muğla Büyükşehir Belediyesi tarafından programın öncelikli ve
tetikleyici yatırımı olarak “Muğla Su Projesi” belirlendi. Proje kapsamında
Dalaman, Ortaca, Köyceğiz, Toparlar, Dalyan ve Sarıgerme bölgelerinde
mevcut ve ihtiyaç duyulan su iletim ve dağıtım hatlarının yenilenmesi
planlanıyor. Ayrıca DMA (İzole Alt Bölge) odalarının kurulması, sistemlerin
SCADA altyapısına entegre edilmesi ve Topgözü Su Kaynağı’ndan yeni iletim
hattı inşa edilmesi hedefleniyor. Yatırımla birlikte su kayıplarının azaltılması,
enerji verimliliğinin artırılması, amaçlanıyor.
62,9 Milyon Avroluk Finansman Desteği
EBRD tarafından sağlanan hibe desteğiyle yürütülen fizibilite çalışmasının
ardından Muğla Su Projesi’nin uygunluk kriterlerini karşıladığı belirtildi. Bu
kapsamda toplam 62,9 milyon avroluk kredi paketinin 10 milyon avroluk
bölümünün, Clean Technology Fund (CTF) tarafından yüzde 1 faiz oranıyla
finanse edilmesi öngörülüyor.
Sürdürülebilir Gelecek İçin Güçlü İş Birliği
Mutabakat anlaşması ile Muğla Büyükşehir Belediyesi’nin EBRD Yeşil Şehirler
Programı’na resmen katılımı sağlanırken, sürdürülebilir kentleşme, iklim
değişikliğiyle mücadele ve çevresel performansın artırılmasına yönelik stratejik
planlama ve yatırım geliştirme süreçlerinin de güçlendirilmesi hedefleniyor.
Muğla, bu iş birliği sayesinde uluslararası ölçekte çevreci ve dirençli kentler ağı
içerisinde yer alarak geleceğin şehirleri arasında konumunu güçlendirecek.
Başkan Aras: “Muğla’yı Geleceğin Yeşil ve Dirençli Kentleri Arasında
Konumlandıracağız”
Kıyı Belediyeler Birliği ve Muğla Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Aras,
EBRD Yeşil Şehirler Programı’na katılımın Muğla’nın sürdürülebilir gelecek
vizyonu açısından önemli bir dönüm noktası olduğunu belirterek şunları söyledi:
"Muğla, sahip olduğu doğal zenginlikleri koruyarak geleceğe taşıma
sorumluluğunu taşıyan bir kenttir. Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası’nın Yeşil
Şehirler Programı’na katılmamız, çevreye duyarlı, iklim değişikliğine karşı
dirençli ve sürdürülebilir bir kent oluşturma hedeflerimiz açısından son derece
değerli bir adımdır. Londra’da imzalayacağımız mutabakat anlaşmasıyla birlikte
Muğla’nın çevresel önceliklerini uluslararası standartlarda ele alacak, bilimsel
veriler ışığında yatırım ve proje süreçlerimizi şekillendireceğiz” dedi.
Başkan Aras “Öncelikli proje olarak belirlenen Muğla Su Projesi ile su
kayıplarını azaltmayı, enerji verimliliğini artırmayı ve iklim değişikliğinin
etkilerine karşı daha güçlü bir altyapı oluşturmayı hedefliyoruz. Muğla’yı
yalnızca bugünün değil, gelecek nesillerin de güvenle yaşayabileceği, doğasıyla
uyumlu, dirençli ve sürdürülebilir bir kent haline getirmek için çalışmalarımıza
kararlılıkla devam edeceğiz” dedi.



